STYCZEŃ – zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze
TEMATY KOMPLEKSOWE
- „Nowy Rok – mija czas”
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom i czynnościom do wykonania
- kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych
- ćwiczenie umiejętności właściwego planowania czasu
- kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikanie ich oceniania
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tymnazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy)
- poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”
- kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie,poznanych liter
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 9
- wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody)
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych(elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku)
- „Zimowa olimpiada przedszkolaków”
- uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu
- kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej
- kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
- kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie
- poznanie drukowanej i pisanej litery „C”, „c”
- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie,poznanych liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej)
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 0
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak)
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów(o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
- dodawanie i odejmowanie na konkretach
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
- utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia
- rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności
- wyrabianie nawyków prozdrowotnych
- „Z pamiętnika babci i dziadka”
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych)
- doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych
- doskonalenie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych
- kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania)
- wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków
- kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków
- uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości
- nabywanie wiary we własne możliwości i siły
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
- poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”
- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
- kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter
- wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
- rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych
4. „Eksperymenty z wodą i śniegiem”
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
- wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
- wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności do wykonania)
- wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
- poznanie drukowanej i pisanej litery „P”, „p”
- rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
- rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
- rozwijanie zainteresowań badawczych
- uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
- zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta
- poznanie polskich monet i banknotów
- usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie
- utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania
- rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi
- rozwijanie zainteresowań technicznych i fizycznych – poznawanie właściwości niektórych ciał i substancji
- uwrażliwianie na różne elementy muzyki: dynamikę, tempo, rytm
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów opartych na poznanych literach
- wnioskowanie na podstawie zagadek słownych
- usprawnianie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów – odzwierciedlanie ich liczby – znaki graficzne lub układanie elementów
- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych
- tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu
- poznawanie i stosowanie podczas aktywności twórczej nowatorskich technik plastycznych
- aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej