STYCZEŃ – zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. „Nowy Rok – mija czas”
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
  • kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
  • wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom i czynnościom do wykonania
  • kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych
  • ćwiczenie umiejętności właściwego planowania czasu
  • kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikanie ich oceniania
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tymnazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy)
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”
  • kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie,poznanych liter
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
  • poznanie zapisu cyfrowego liczby 9
  • wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody)
  • usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych(elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku)
  1. „Zimowa olimpiada przedszkolaków”
  • uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu
  • kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej
  • kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych
  • kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
  • rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
  • kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „C”, „c”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie,poznanych liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej)
  • poznanie zapisu cyfrowego liczby 0
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak)
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów(o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
  • utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia
  • rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności
  • wyrabianie nawyków prozdrowotnych
  1. „Z pamiętnika babci i dziadka”
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych)
  • doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych
  • doskonalenie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych
  • kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania)
  • wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków
  • kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków
  • uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta
  • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości
  • nabywanie wiary we własne możliwości i siły
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
  • kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter
  • wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
  • rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych

4. „Eksperymenty z wodą i śniegiem”

  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
  • doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
  • wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
  • wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności do wykonania)
  • wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem
  • rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „P”, „p”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
  • rozwijanie zainteresowań badawczych
  • uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał
  • kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
  • zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta
  • poznanie polskich monet i banknotów
  • usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie
  • utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
  • wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania
  • rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi
  • rozwijanie zainteresowań technicznych i fizycznych – poznawanie właściwości niektórych ciał i substancji
  • uwrażliwianie na różne elementy muzyki: dynamikę, tempo, rytm
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów opartych na poznanych literach
  • wnioskowanie na podstawie zagadek słownych
  • usprawnianie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów – odzwierciedlanie ich liczby – znaki graficzne lub układanie elementów
  • rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych
  • tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu
  • poznawanie i stosowanie podczas aktywności twórczej nowatorskich technik plastycznych
  • aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej