ĆWICZENIA JĘZYKA 

  1. Wysuwanie i chowanie języka – zabawa ,, Myszka wygląda z norki’’
  2. Przesuwanie języka w stronę prawego – lewego kącika ust – zabawa ,,Wahadełko’’
  3. Dotykanie czubkiem języka dolnej – górnej wargi – zabawa ,, Skoki wiewióreczki’’
  4. Wypychanie językiem policzków i dotykanie policzka paluszkiem – zabawy logopedyczne ,, Kulka w buzi’’ , ,,Kto mocniejszy- paluszek czy kulka’’
  5. Szorowanie językiem przez lekko zwarte ząbki – zabawa logopedyczna ,,Języczek przeciska się przez bramę’’
  6. Lekkie nagryzanie czubka języka – zabawa logopedyczna,, Mały piesek gryzie’’
  7. Ssanie języka – zabawa ,, Smaczny cukierek’’

 

  1. Szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa ,, Głodne ptaszki’’
  2. Cmokanie – zabawa ,, Całuski’’
  3. Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu – zabawa ,, Prosiaczek’’
  4. Szeroki uśmiech przy zamkniętych ustach, dzióbek – zabawa ,, Uśmiech do małego ptaszka’’
  5. Utrzymywanie miedzy wargami ołówka, drewnianej szpatułki – zabawa ,,Piesek trzyma patyk’’
  6. Utrzymywanie między ząbkami drewnianej szpatułki – zabawa ,, Piesku, oddaj patyk.’’
  7. Lekkie nagryzanie drewnianej szpatułki ( trzymamy szpatułkę po bokach,  w poziomie, nagryzamy jednocześnie ząbkami od góry i od dołu – zabawa      ,,Piesek gryzie patyk.’’
  8. Przesadne wymawianie samogłosek a, o, u, e, i, y, ą , ę – zabawa ,, Echo w lesie’
  9. Robienie minek do lusterka – zabawa ,, Minka wesoła, smutna, groźna/ zła’’-(szeroki uśmiech, wargi w podkówkę, zaciskanie warg)

ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. Rozdmuchiwanie na tacce preparowanego ryżu, skrawków papieru – zabawa ,, Wiatr.’’      
  1. Dmuchanie przez rurkę do kubka , miski z wodą, z różnym natężeniem- zabawy ,, Gotująca się woda ‘’, ,, Mały strumyczek, duży potok’’
  2. Chłodzenie ,, gorącej zupy’’- wdech noskiem, wydech buzią
  3. Chuchanie na ,, zimne rączki’- wdech noskiem, wydech- chuchanie buzią
  4. Zdmuchiwanie  z dłoni piórek – zabawa ,, Piórka kurki’’- oddechy j.w.

      

  PROPOZYCJE LOGOPEDYCZNYCH ĆWICZEŃ SŁUCHOWYCH

  1. Zabawa ,, Czyj to głos’’ – rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów, zjawisk przyrodniczych z taśmy CD, oraz naśladowanie dźwięków.
  2. Zabawa ,, Różne dźwięki’’ – dzieci gromadzą różne przedmioty i sprawdzają, jakie wydają dzwięki, gdy się w nie stuka, pociera, drapie, toczy, uderza o podłogę. Potem korzystamy z parawanu lub zasłonki i demonstrujemy różne dzwięki, które dzieci starają się rozpoznać. ( np. kartki papieru, woreczki foliowe, pudełka, klocki ,syczący balon ,przybory kuchenne, instrumenty perkusyjne, itp.
  3. Zabawa ,,Co się ukryło. ‘’- Chowamy np. budzik, minutnik, telefon z włączoną muzyczką. Dziecko, kierując się słuchem, stara się odnaleźć przedmiot.
  4. Zabawa ,, Czyj to głos’’ – rozpoznawanie z zakrytymi oczkami głosów kolegów, pań w przedszkolu, osób z najbliższego otoczenia w domu. Możemy starać się modyfikować zabawę, poprzez np. mówienie szeptem, śpiewnie, zmieniając barwę, wysokość głosu.
  5. Zabawa ,, Jaka to melodia’’ – rozpoznawanie melodii, tytułów znanych dziecku piosenek. Możemy dzieciom śpiewać, nucić, włączać fragmenty samej linii melodycznej na płytach CD.
  6. Zabawa,, Powtórz, co usłyszałeś’’ – mówimy do dzieci szeptem , przez papierową tubę, np. po papierze do pieczenia ciasta, folii spożywczej : pojedyncze słowa, proste zdania, złożone z 2-3 słów/ zdania złożone, przysłowia, zagadki ( dzieci starsze ) Dzieci młodsze odtwarzają dzwięki, budują z np. z klocków, patyczków proste 2-3 elementowe schematy ( Ola idzie- 2 klocki), dzieci starsze, oprócz powyższych propozycji mogą rysować kreski pionowe, poziome, oznaczające długość wyrazu- ilość sylab, układać w ten sposób klocki, np. ( Ola idzie do szkoły)  I I I I lub — — – –. W późniejszym etapie można wzbogacić zapis o fonetyczny zapis głoski- literkę, od której rozpoczyna się dany wyraz lub cyfrę określającą liczbę sylab, głosek w wyrazie, słów w zdaniu.
  7. Naśladowanie ilości, rytmu i tempa, np. demonstracja uderzeń ręką w kolano, blat stołu, tupniecie nogą. Dziecko powtarza prosty układ rytmiczny.
  8. Wypowiadanie na przemian z dzieckiem słów rozpoczynających się tą samą głoską lub tworzenie ciągów wyrazowych tak, aby ostatnia głoska jednego wyrazu była pierwszą kolejnego- dzieci starsze, o dobrze rozwiniętym słuchu fonemowym.