“Jak zmienia się pogoda?” 

Drogie Smoki! Witam Was w czwartek. 😀 

Dzisiaj przed nami kilka eksperymentów! Jesteście gotowi na zajęcia? No to zaczynamy. 

1. Na rozgrzewkę kilka zagadek dotyczących pogody. Jestem ciekawa, czy uda Wam się odgadnąć. 😉 Po każdej zagadce jest kilka sekund na odgadnięcie. Można zrobić również pauzę, gdyż przed następną zagadką podaję odpowiedź.

2. Kochani, ostatnia zagadka dotyczyła wiatru. To bardzo ważny element pogody. Czym jest wiatr? Tak, to różnej prędkości ruchy powietrza, które możecie poczuć, a czasem i zobaczyć. Co potrafi wiatr? Po co nam jest wiatr? Obejrzyjcie ten króciutki filmik, a zaraz wszystko stanie się jasne.

Teraz już wiecie, jak wiele potrafi wiatr i jak bardzo jest potrzebny mimo, że czasem zrywa nam czapki z głów, wykręca parasole i rozwiewa włosy. :mrgreen:

3. Skoro już wiecie, że wiatr to poruszające się szybko lub wolno powietrze, pora na eksperyment. Czy powietrze widać? Nie możemy go zobaczyć, ale ono otacza nas z każdej strony. Poniższy eksperyment pokazuje, że powietrze wypełnia każdą przestrzeń mimo, że jest niewidoczne. Zobaczcie, jak można sprawdzić obecność powietrza.

Jeśli macie ochotę wykonać eksperymenty w domu, nie potrzebujecie zbyt wielu rzeczy. Pusta plastikowa butelka, duże naczynie z wodą, lub nawet napełniona wanna wystarczą, aby wykonać kolejne kroki przedstawione na filmiku. Poproście kogoś dorosłego o pomoc w wykonaniu eksperymentu. Eksperyment ze słomką jest równie prosty. Nalejcie ulubionego soku do wysokiej szklanki (nie za dużo!) i przez słomkę zróbcie “wiatr” w szklance! 😀  Spójrzcie jak powietrze szuka miejsca i próbuje uciec tworząc bąbelki w soku. Fajna zabawa prawda?

4. Czas na zabawę i uwolnienie Waszej energii. Jedna z dorosłych osób woła na zmianę różne hasła:  “wiosenny wietrzyk”, “jesienna wichura” , “letni wiaterek”. Na każde z haseł dopasowujecie ruchy do rodzaju wiatru. Jesienna wichura to zamaszyste szybkie i głośne ruchy, wiosenny wietrzyk to lekki wiatr, bieg, niezbyt szybkie ruchy rękami, a letni wiaterek to spokojny taniec, delikatne ruchy rąk. Pokażcie odpowiednio, jak silny jest wiatr.

5. Na koniec kochani pobawcie się trochę wiatrem. Spróbujcie dmuchnąć i wiatrem poruszyć lekkie przedmioty (np. watę, kulki papieru). Zróbcie bańki mydlane, a następnie zróbcie wiatr ruszając rękami i obserwujcie jak się poruszają. Możecie też spróbować utrzymać chusteczkę higieniczną jak najwyżej dmuchając na nią i starając się, by nie spadła. Poproście kogoś by zrobił Wam zdjęcia w trakcie Waszych zabaw. Pokażcie nam na stronie Facebooka, jak bawicie się wiatrem! 😀

Miłego dnia Smoki! p. Agnieszka.

Ołówkowy wiatraczek

Czy możemy zobaczyć jak wieje wiatr? Oczywiście! Choć gołym okiem nie widzimy w jaki sposób się porusza, to za pomocą swoich odczuć lub też obserwacji np. liści drzew, możemy poznać go trochę bliżej. Czy jest chłodny, czy ciepły, dynamiczny, czy subtelny…

Pewnie każdy z nas niejednokrotne chciał „uchwycić” go i zamknąć w słoiku. Może nie jest to możliwe, ale za to możemy łatwo połączyć obserwację różnorodności wiatru z zabawą. W jaki sposób? Tworząc wiatraczek, który uchwyci każdy najlżejszy jego powiew. I choć nie jest to żadna nowość, zobaczcie jak łatwo go zrobić i wykorzystać do wielu zadań. Nauki dziecka, ozdoby ogródka, czy jako wskaźnik prędkości wiatru. A najlepsze jest to, że naprawdę można przy tym świetnie się bawić

Do  naszej  zabawy  koniecznie zaproście osobę dorosłą lub starsze rodzeństwo

 

Krok 1

Na początku wycinamy z dwóch kolorowych kartek równe kwadraty. Jeden większy, drugi mniejszy. Długości boków mogą być dowolne. U mnie większy posiada boki długości 13 cm, a mniejszy długości 9 cm.

Krok 2

Następnie oba kwadraty zaginamy równo na skos w jedną i drugą stronę.

Krok 3

Wzdłuż zagięć nacinamy nożyczkami kartkę, zostawiając ok. 2 cm tak, żeby kartka pozostała w jednym kawałku.

Krok 4

Środek kartki smarujemy klejem w sztyfcie i przyklejamy co drugi  przecięty po przekątnej  róg kwadratu. (Patrz zdjęcie). Krok powtarzamy przy drugim kwadracie.

Krok 5

Dwa stworzone przez nas wiatraczki łączymy ze sobą. Mniejszy od góry przyklejamy do większego i środek przekłuwamy pinezką

Krok 6

Całość mocujemy do patyczka lub do gumki na końcu ołówka jak w moim przypadku. Pamiętajcie, żeby nie przyciskać wiatraczka zbyt mocno. Dobrze jest zostawić trochę  luzu, żeby mógł się swobodnie kręcić na wietrze. Dodatkowo jeszcze pomalowałam pinezkę złotym markerem olejowym i gotowe.


Teraz możemy już nasze dzieło umieścić wszędzie tam gdzie tylko chcemy i podziwiać jak pięknie chwyta wiatr i razem z nim tańczy.

 

Zagadki o pogodzie
Zapraszamy do zabawy
Tak samo zwie się
drobniutki deszcz,
jak zupka,
którą czasami jesz
Kropelki wody
na głowy padają.
Wszyscy przed nimi,
pod dach uciekają
Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa,
a podlewa kwiaty,
warzywa i drzewa
.
Śnieg spadł i unosił się.
Unosił się i wirował.
To rozszalała się …
Gdy świeci słońce,
stawiasz go w kącie.
Kiedy deszcz rosi,
nad głową go nosisz
Co to jest? Odgadnij!
Leci tylko w dół.
Jest tylko na dworze.
Suchy być nie może.
Podszedł siwy staruszek,
do naszej chatki.
Pomalował nam szybki,
w srebrzyste kwiatki
.
Kiedy błyska, gdy ulewa,
wicher wieje, łamie
drzewa.
Znak, że idzie duża,
groźna, straszna