Dzień dobry starszaki! 🙂 

Dzisiaj trochę mniej o komputerach, a trochę więcej o przyrodzie. Poznacie historię pewnej żaby Mundzi, a także poszukacie informacji o takich zwierzętach jakimi są żaby. 

1. Internet to nie tylko gry, filmy i bajki. Można znaleźć tam również inne ciekawe rzeczy. Posłuchajcie opowiadania znalezionego właśnie w Internecie.  Odpowiedzcie na pytania.

  • Kto jest bohaterem opowiadania?
  • Kim była Mundzia?
  • Na jaki pomysł wpadł chłopiec?
  • Jak czuła się żaba?
  • Czy dziadek pochwalił zachowanie chłopca?
  • Dlaczego dziadek przywiązał kamień chłopcu?
  • Czy znacie przysłowie “nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe? Czy sprawdziło się ono w tym przypadku?
  • Jak należy traktować zwierzęta?
  • Jak zakończyła się przygoda żabki i chłopca?

2. Przed nami ćwiczenie na sylabach. Wydrukujcie poniższe zdjęcie, wytnijcie poszczególne sylaby, odczytajcie je, a następnie połączcie je według kolorów i odczytajcie wyrazy które powstały. Czego dotyczą te wyrazy? Jeśli nie możecie wydrukować ilustracji, poproście kogoś dorosłego o przerysowanie sylab na kartkę i pokolorowanie ich, lub spróbujcie według kolorów połączyć sylaby patrząc na ekran komputera.

3. Czas na zabawę i odrobinę ruchu. Wyobraźcie sobie, że jesteście żabkami. Z kawałka sznurka, lub czegoś długiego utwórzcie na dywanie małe koło (będzie to staw). Przyjmijcie pozycję żabki – kucacie nisko i podpieracie się na wyprostowanych rękach. Ktoś z domowników niech wypowiada hasła. Na hasło ” żabki na spacer” – skaczecie jak żabki po pokoju, a na hasło “uwaga, bocian!” – wskakujecie do swojego stawu. Powtórzcie zabawę kilka razy. Poczujcie się jak prawdziwe żaby. 

Zobacz obraz źródłowy

4. Ćwiczenia dla chętnych. Poznaliście ostatnio wiele literek. Jeśli jesteście ciekawi kolejnych liter, to przed nami litera “ż”. A dokładnie “ż” jak żaba. 😉 Czy ta litera przypomina Wam jedną z wcześniej poznanych przez Was liter? Tak jest! Wygląda, jak litera “z”. Jednakże “ż” ma u góry kropkę i właśnie dzięki tej kropce słyszymy głoskę “ż”. Spróbujcie powiedzieć” ż” jak najdłużej potraficie. Podzielcie wyraz “żaba” na sylaby i głoski. Zróbcie to samo z innymi wyrazami rozpoczynającymi się na “ż”: żyrafa, żuk, Żaneta. 

Litera “ż” pisana i drukowana:

Doskonale potraficie już pisać literę “z”, więc z nauką pisania litery “ż” nie powinniście mieć problemu, ponieważ wyglądają podobnie. Pamiętajcie o kropce nad naszą literą “ż”! To właśnie ta kropka powoduje, że wymawiamy i słyszymy “ż”. Poniżej animacja na której widać jak piszemy literę “ż”. Spróbujcie napisać ją palcem w powietrzu, na biurku, czy na podłodze.

Karta pracy dla chętnych:

5. Przed nami praca plastyczna – poszukajcie wraz z rodzicami informacji w Internecie na temat żab. Wpiszcie wspólnie
na klawiaturze komputera wyraz “żaba”. Spróbuj znaleźć kolejne literki i wpisać wyraz samodzielnie.
Przejrzyjcie zdjęcia żab w Internecie. Wybierzcie zdjęcie które Wam się podoba, a następnie:
– jeśli macie dostęp do drukarki wydrukujcie wspólnie z rodzicami zdjęcie żaby, a następnie samodzielnie wytnijcie ją
i przyklejcie na czystą kartkę. Dorysujcie wokół żaby krajobraz – staw, zieloną trawę, albo łąkę.
– jeżeli nie macie możliwości wydrukowania spróbujcie narysować/namalować żabę ze zdjęcia oraz krajobraz
wokół niej. Jak nazwiesz swoją żabę? Spróbuj napisać jej imię na swojej pracy! 

Przykład zdjęcia żaby:

Czekamy na zdjęcia Waszych prac – pięknych żab i ich imiona. 😀

Popołudniu: W wolnej chwili wytnijcie ze zwykłej kartki (może być kolorowa) następujące figury: 5 kół, 5 trójkątów oraz 5 kwadratów. (Poniżej wzór). Możecie również wyciąć według własnego pomysłu. Figury przydadzą Wam się do zadań w trakcie kolejnych zajęć. 

figury do wycięcia

Miłego dnia i do jutra! 🙂