Maj

Tematyka:

1) Nasze ulubione książki.

2) Zawody naszych rodziców.

3) Duże i małe rodziny w akcji.

4) Mama jest najważniejsza.

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

Obszar fizyczny

  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze jego rozwoju
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzro­kowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw rucho­wych
  • doskonalenie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w terenie
  • utrwalenie umiejętności odwzorowywania wzorów opartych na li­niach składających się na pisanie liter
  • kształcenie umiejętności budowania, montowania i tworzenia konstrukcji według własnych pomysłów i według podanych wzorów
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania i odtwarzania rysun­ków obserwowanych rzeczy, przedmiotów, postaci, figur, znaków, wzorów, układów
  • doskonalenie umiejętności wykonywania ćwiczeń graficznych
  • wdrażanie do starannego odtwarzania kształtów i wzorów w wy­znaczonych liniach
  • doskonalenie sprawności płynnego wykonywania ćwiczeń
  • doskonalenie umiejętności szybkiego reagowania na sygnały umowne
  • wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętów w czasie zabaw na powietrzu

 

Obszar emocjonalny

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie z literaturą
  • wdrażanie do wczuwania się w emocje i uczucia bohaterów literac­kich itp.
  • wdrażanie do wyrażania swoich emocji podczas oglądania i czyta­nia książek
  • rozwijanie motywacji do czytania, oglądania i słuchania książek
  • wdrażanie do umiejętności odczytywania i interpretowania treści wyrażanych w sposób niewerbalny
  • budowanie szacunku do szanowania emocji własnych i innych osób
  • doskonalenie umiejętności dzielenia się własnymi uczuciami, wewnętrznymi przeżyciami, kłopotami, radościami
  • kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do racjonal­nego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
  • wdrażanie do zdolności odczytywania emocji drugiego człowieka, odwołując się do własnych doświadczeń
  • kształtowanie empatii
  • wdrażanie do zdolności okazywania uczucia miłości i szacunku w stosunku do bliskich
  • kształtowanie postaw przejawiania życzliwości i troski w stosunku do najbliższych
  • zacieśnianie więzi dzieci ze środowiskiem rodzinnym i społecznym
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania uczuć i nastrojów oraz łączenia ich z określonymi sytuacjami

 

Obszar społeczny

  • budowanie świadomości, że obcowanie ze sztuką – literaturą jest wartościowe i może sprawiać przyjemność, wywoływać radość oraz inne emocje
  • wyrabianie gotowości do współdziałania z innymi, radzenia sobie z odpowiedzialnością za podjęte działania
  • kształcenie zdolności dostrzegania wartości pracy i dążenia do celu oraz konieczności bycia wytrwałym
  • rozwijanie świadomości wartości relacji z innymi ludźmi
  • rozwijanie umiejętności oceny swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
  • wdrażanie do umiejętności zorganizowania sobie czasu przeznaczo­nego na swobodną zabawę zgodnie z zainteresowaniami
  • zapoznanie z rolami społecznymi osób różnych zawodów
  • wdrażanie do umiejętności organizowania zabaw z podziałem na role
  • poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina
  • uświadomienie sobie przez dzieci własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych
  • kształcenie określonych zachowań społecznych – panowanie nad emocjami, koncentracja, współdziałanie w grupie
  • kształcenie umiejętności starannego wypełniania powierzonych zadań
  • wdrażanie do aktywnego podejmowania działań na rzecz innych

 

Obszar poznawczy

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych, poznawanie języka literackiego
  • stwarzanie okazji do doskonalenia mowy, rozwijania pamięci, kształtowania postaw
  • rozwijanie umiejętności czytania prostych tekstów złożonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego
  • wdrażanie do aktywnego poszukiwania odpowiedzi na pytania, wykazywania się ciekawością i aktywnością poznawczą
  • kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wybranego przez siebie zawodu
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w dogodnym dla siebie zakresie, w sytuacji użytkowej
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania modeli monet i bankno­tów oraz posługiwania się nimi w praktyce
  • rozwijanie logicznego myślenia i wnioskowania na podstawie zagadek słownych
  • rozwijanie zainteresowania czytaniem
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów z poznanymi literami
  • rozwijanie umiejętności pozyskiwania informacji na podstawie czytania prostych tekstów
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego – nazwy zawodów
  • doskonalenie mimiki, ekspresji, operowania ciałem
  • wzbogacanie słownictwa o pojęcia dotyczące środowiska społecznego rodziny
  • rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności, odkrywania rzeczy nowych
  • wdrażanie do spontanicznej ekspresji aktorskiej dziecka
  • kształcenie umiejętności wykorzystania czytania w sytuacjach zadaniowych
  • kształtowanie biegłości w wykorzystywaniu umiejętności matema­tycznych w sytuacjach typowych i nietypowych
  • wdrażanie do uważnego słuchania dłuższych utworów literackich obejmujących cykl kilku opowiadań
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat plano­wania zabaw, zajęć, pracy, podejmowanych działań i sytuacji proble­mowych, które występują w czasie ich realizacji
  • doskonalenie umiejętności odczytywania instrukcji opartych na zna­kach graficznych i prostych wyrazach
  • doskonalenie umiejętności przyporządkowywania każdej głosce odpowiadającej jej litery
  • doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych