Krąg tematyczny 13. Zabawy w teatr |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych • doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych • doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała • kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim • wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych • doskonalenie umiejętności śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia • budowanie zespołu poprzez stawianie wspólnych celów, dążenie do ich osiągnięcia przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg aktywności i jej efekt końcowy • kształtowanie świadomości, że w komunikacji międzyludzkiej najważniejsza jest chęć porozumienia • wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji OBSZAR POZNAWCZY • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści • zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów • doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości • kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy • zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych • kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych • wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „y”, „Y” • kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych • poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 5., 7., 8. UWAGA! W tym tygodniu będą potrzebne przyniesione przez dzieci akcesoria do kącika teatralnego, np. nieużywane skarpety, rękawiczki, drewniane łyżki, maskotki, maski, kukiełki, elementy przebrań. Jeśli to możliwie, warto w tym tygodniu zaplanować wizytę w teatrze. |
Krąg tematyczny 14. Kulinarne ciekawostki |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania • kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku • wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do stosowania form grzecznościowych adekwatnych do sytuacji • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny • zachęcanie do działań służących osiągnięciu wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zadań oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy • doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem OBSZAR POZNAWCZY • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji • kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów • wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza • wdrażanie do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji • kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter • kształtowanie umiejętności przewidywania skutków podejmowanych działań (na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń) • kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny • doskonalenie umiejętności przekładania regularności rytmicznej z jednej reprezentacji na drugą • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo” • kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, poznanie cyfry 6 • doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie • doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5., 7. UWAGA! W tym tygodniu będą potrzebne opakowania po produktach spożywczych oraz zdjęcia produktów z gazetek reklamowych przyniesione przez dzieci. |
Krąg tematyczny 15. Magia świąt |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • wdrażanie do konstruowania, majsterkowania, budowania • doskonalenie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków z użyciem sztućców • doskonalenie czynności typu sprzątanie, wycinanie, klejenie, rysowanie, kreślenie, malowanie, posługiwanie się nożyczkami, kredkami, ołówkiem, pędzlem • kształtowanie wrażliwości wielozmysłowej OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa • kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia • kształtowanie postawy troski wobec zwierząt OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych • kształtowanie świadomości przynależności do rodziny • wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości • kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie • kształtowanie zrozumienia, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach • kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy • kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe • kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart • kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim OBSZAR POZNAWCZY • wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia • kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich • doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej • kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości • doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie • doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem • kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 6., 8. UWAGA! W tym tygodniu będą potrzebne świąteczne kartki, bombki, łańcuchy i inne ozdoby świąteczne przyniesione przez dzieci, zdjęcia dzieci ze świąt. W miarę możliwości warto zorganizować wizytę na pobliską pocztę oraz świąteczny poczęstunek, na który zostaną zaproszeni rodzice. |
Krąg tematyczny 16. Zegary i kalendarze |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalania właściwego kierunku kreślenia • wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała • kształtowanie nawyku komunikowania potrzeby ruchu OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie prawidłowej reakcji na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach OBSZAR SPOŁECZNY • wzmacnianie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą • doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem OBSZAR POZNAWCZY • doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych materiałów (drewno, tektura, plastik, metal) oraz ich łączenia podczas czynności i zabaw konstrukcyjnych • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń • kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter • doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej • poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi • kształtowanie pojęcia liczby „siedem”, poznanie cyfry 7 • kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością • doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia • zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5. UWAGA! W tym tygodniu będą potrzebne różnego rodzaju kalendarze oraz przyrządy do odmierzania czasu (budzik, zegarek na rękę, zegar elektroniczny, klepsydra) przyniesione przez dzieci i nauczyciela, plastikowe butelki o różnej średnicy otworu. |