Styczeń

Tematyka:

1) Jak mija czas?

2) Sporty zimowe dla każdego.

3) Zimowe zabawy z babcią i dziadkiem.

4) Zimowe obserwacje i eksperymenty.

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

Obszar fizyczny

  • aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach
  • nauka kroku dostawnego
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu
  • wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, właściwe odżywianie, hartowanie organizmu)
  • ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu
  • uświadomienie niebezpieczeństw grożących podczas niewłaściwie zorganizowanej zabawy
  • uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu i lodzie

Obszar emocjonalny

  • wdrażanie do wyrażania emocji za pomocą ruchu (śpiew, taniec, improwizacje)
  • wdrażanie do wyrażania emocji w trakcie zabaw na świeżym powietrzu
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wdrażanie do respektowania cudzych emocji
  • kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
  • rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
  • kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami adekwatnymi do możliwości dziecka
  • uwrażliwienie na potrzeby zwierząt

 

Obszar społeczny

  • rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach (zaproszenie do tańca i zabawy)
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
  • kształtowanie postaw prospołecznych (składanie życzeń, wręczanie prezentów)
  • kształtowanie umiejętności wykonywania drobnych prac porządkowych w domu i przedszkolu
  • kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie

Obszar poznawczy

  • poznanie obrazu graficznego głoski „b” – litery „B”, „b”
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie pojęć dzień, tydzień, miesiąc, rok)
  • wdrażanie do posługiwania się nazwami dni tygodnia i miesięcy
  • poznanie obrazu graficznego liczby „9”
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • poznanie obrazu graficznego głoski „c” – litery „C”, „c”
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie nazw dyscyplin sportowych i zabaw zimowych)
  • poznanie obrazu graficznego liczby „0”
  • kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
  • poznanie obrazu graficznego głoski „n” – litery „N”, „n”
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • kształtowanie poczucia rytmu i interpretacji muzyki ruchem
  • poznanie obrazu graficznego głoski „p” – litery „P”, „p”
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
  • wdrażanie do czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zwierząt, nazwy pokarmów dla zwierząt)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
  • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała,
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: prawa, lewa, z tyłu, z przodu, obok, pomiędzy
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym (obserwacja wody w różnych stanach skupienia, przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji)
  • zachęcenie do opieki nad ptakami w zimowych warunkach poprzez wskazanie konkretnych działań
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności