Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na marzec

Marzec

Tematyka:

1) Ziemia – nasza planeta.

2) Życie na naszej planecie.

3) Kosmos – co to takiego?

4) Duzi i mali obrońcy przyrody. 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

Obszar fizyczny

  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych oraz zabaw ruchowych
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiałów naturalnych
  • kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • usprawnianie małej motoryki
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, muzycznych i naśladowczych
  • wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych

Obszar emocjonalny

  • przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
  • dostrzeganie wartości emocjonalnej otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji oraz uczuć własnych i innych ludzi
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z agresją, złością i gniewem
  • wdrażanie swoich własnych strategii radzenia sobie z negatywnymi emocjami, wspieranych przez osoby dorosłe lub rówieśników

Obszar społeczny

  • respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie
  • wdrażanie do uważnego słuchania rówieśników oraz osób dorosłych
  • respektowanie norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy
  • rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych
  • przejawianie poczucia wartości jako osoby, nawiązywanie relacji rówieśniczych
  • nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi, w tym szacunek do przyrody i dbanie o jej dobro

Obszar poznawczy

  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczących życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym
  • rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie od 1 do 10
  • wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat pełnym zdaniem
  • klasyfikowanie obrazków ze względu na kształt
  • przyporządkowywanie określonej cyfry do oznaczenia właściwej liczebności zbioru
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • rozpoznawanie poznanych liter
  • rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
  • rozwijanie umiejętności określania kierunków przedmiotów i wskazywania ich położenia względem własnej osoby
  • doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
  • rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji plastycznej dziecka
  • odczytywanie krótkich wyrazów z poznanych liter, rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy
  • odpowiadanie na pytania, rozwiązywanie zagadek
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, w tym segregacji śmieci; spostrzeganie procesów związanych z oczyszczaniem wody
  • rozwijanie matematycznego myślenia