Zamierzenia na kwiecień- Rybki
Kwiecień
Tematyka:
1) Witaj, Wiosno!
2) Ach, ta pogoda!
3) Tajemnice komputerów i robotów.
4) Co to znaczy być odkrywcą?
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
Obszar fizyczny
- rozwijanie motoryki małej i dużej
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała –ćwiczenia rytmiczne
- wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych oraz sprawnościowych
- kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej
Obszar emocjonalny
- wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia)
- samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej)
- kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się
- dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy
- nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach
- przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
- wdrażanie do radzenia sobie z negatywnymi emocjami (z przegraną, z czekaniem na swoją kolej, na ulubiona zabawkę itp.)
Obszar społeczny
- dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami
- wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin
- ćwiczenie obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
- wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób oraz dla odmiennych poglądów i pomysłów
- wdrażanie do obdarzania uwagą innych
- respektowanie zasad zabawy w grupie oraz na zajęciach
- kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi
- rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami
- odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do różnych grup
- ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych;
Obszar poznawczy
- podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem
- kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
- określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
- nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- wdrażanie do uważnego słuchania i rozmawiania na podany temat
- wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych
- wdrażanie do odkrywania tajemnic związanych ze zjawiskami pogodowymi, szukanie odpowiedzi na nie w różnych źródłach informacji
- rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab i krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter (w formie drukowanej)
- klasyfikowanie według różnych kryteriów, uogólnianie według wybranego klucza klasyfikacji
- objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych
- układanie i rozwiązywanie zagadek oraz twórczych opowiadań
- rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą
- odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego
- poznanie graficznego obrazu litery ,,Ż”, ,,ż” oraz odnajdywanie litery w wyrazach
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 16
•doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych - wdrażanie do poprawnego posługiwanie się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych (większy, mniejszy, dłuższy, krótszy, wyższy, niższy)
• wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu - wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
- rozpoznawanie poznanych liter
- wykonywanie własnych eksperymentów językowych, nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych, uważne słuchanie i nadawanie znaczenia swoim doświadczeniom
- odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
- wykonywanie własnych eksperymentów językowych (nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych)
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- klasyfikowanie przedmiotów według różnych warunków
- eksperymentowanie, szacowanie, przewidywanie, dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np. dłoni, stopy
- określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
- rozróżnianie strony lewej i prawej
- wdrażanie do poprawnego liczenia przez przeliczanie elementów zbiorów w różnych sytuacjach
- podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii