Zamierzenia na kwiecień- Rybki

Kwiecień

Tematyka:

1) Witaj, Wiosno!

2) Ach, ta pogoda!

3) Tajemnice komputerów i robotów.

4) Co to znaczy być odkrywcą? 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

Obszar fizyczny

  • rozwijanie motoryki małej i dużej
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała –ćwiczenia rytmiczne
  • wdrażanie do sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakiem oraz nożyczkami
  • aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych, naśladowczych oraz sprawnościowych
  • kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej

Obszar emocjonalny

  • wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia)
  • samodzielne inicjowanie aktywności (poczucie inicjatywy i motywacji wewnętrznej)
  • kształtowanie umiejętności empatycznego zachowywania się
  • dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy
  • nazywanie swoich emocji w kontakcie ze zwierzęciem, np. radość, zaskoczenie, strach
  • przedstawianie swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
  • wdrażanie do radzenia sobie z negatywnymi emocjami (z przegraną, z czekaniem na swoją kolej, na ulubiona zabawkę itp.)

Obszar społeczny

  • dzielenie się z innymi dziećmi swoimi wrażeniami
  • wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin
  • ćwiczenie obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
  • wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób oraz dla odmiennych poglądów i pomysłów
  • wdrażanie do obdarzania uwagą innych
  • respektowanie zasad zabawy w grupie oraz na zajęciach
  • kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi
  • rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami
  • odczuwanie i wyjaśnianie swojej przynależności do różnych grup
  • ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych;

Obszar poznawczy

  • podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem
  • kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych
  • określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie oraz najbliższym otoczeniu
  • nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
  • wdrażanie do uważnego słuchania i rozmawiania na podany temat
  • wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych
  • wdrażanie do odkrywania tajemnic związanych ze zjawiskami pogodowymi, szukanie odpowiedzi na nie w różnych źródłach informacji
  • rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab i krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter (w formie drukowanej)
  • klasyfikowanie według różnych kryteriów, uogólnianie według wybranego klucza klasyfikacji
  • objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych
  • układanie i rozwiązywanie zagadek oraz twórczych opowiadań
  • rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą
  • odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego
  • poznanie graficznego obrazu litery ,,Ż”, ,,ż” oraz odnajdywanie litery w wyrazach
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 16
    •doskonalenie umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych
  • wdrażanie do poprawnego posługiwanie się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych (większy, mniejszy, dłuższy, krótszy, wyższy, niższy)
    • wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu
  • wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego
  • rozpoznawanie poznanych liter
  • wykonywanie własnych eksperymentów językowych, nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych, uważne słuchanie i nadawanie znaczenia swoim doświadczeniom
  • odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
  • wykonywanie własnych eksperymentów językowych (nadawanie znaczenia czynnościom, nazywanie ich, tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych)
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
  • klasyfikowanie przedmiotów według różnych warunków
  • eksperymentowanie, szacowanie, przewidywanie, dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np. dłoni, stopy
  • określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
  • rozróżnianie strony lewej i prawej
  • wdrażanie do poprawnego liczenia przez przeliczanie elementów zbiorów w różnych sytuacjach
  • podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii