Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc Maj
Maj
Tematyka:
1) Książka moim przyjacielem.
2) Wielkie talenty, ciekawe zawody.
3) Duże i małe rodziny w akcji.
4) Kocham Cię, mamo!
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- usprawnianie motoryki małej
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
- rozwijanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie
- usprawnianie motoryki małej w różnych sytuacjach
Obszar emocjonalny
- szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie; wdrażanie swoich własnych strategii, ze wsparciem osób dorosłych lub rówieśników
- kształtowanie empatii poprzez wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
- budowanie realnego poczucia własnej wartości
- kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoja rodziną
- wyrabianie umiejętności wyrażania uczuć szacunku, miłości wobec mamy
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
- uczenie wrażliwości, empatii i odpowiedzialności
- uwrażliwianie na los istot słabszych i zależnych od nas, w tym roślin i zwierząt
- rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
- przedstawianie swoich emocji i uczuć przy użyciu charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
Obszar społeczny
- ocenianie swojego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych
- nazywanie oraz rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi
- komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych; wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy
- wdrażanie nawyku kończenia działań przed rozpoczęciem następnych
- rozwijanie umiejętności obdarzania uwagą innych
- wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej
- budowanie poczucia własnej wartości wynikającej z przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej
- wyrażanie szacunku wobec siebie, innych osób oraz wszystkich istot żywych
- obdarzanie uwagą innych dzieci, osób dorosłych, roślin i zwierząt
- zgodne współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych
- respektowanie i tworzenie zasad podczas zabaw dowolnych
- nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi, w tym szacunku do przyrody i dbania o jej dobro
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i wykonywanie przydzielonych czynności
- wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków, w tym wynikających z opieki nad roślinami i zwierzętami
Obszar poznawczy
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się językiem polskim w różnych sytuacjach
- rozpoznawanie poznanych liter
- odczytywanie utworzonych z poznanych liter krótkich wyrazów w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami
- wykonywanie własnych eksperymentów graficznych
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
- klasyfikowanie przedmiotów według podanych warunków
- wdrażanie do posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- klasyfikowanie przedmiotów według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia
- układanie przedmiotów w grupy, szeregi, rytmy
- rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
- wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnianie, czym się zajmuje osoba wykonująca dany zawód
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych – rozbudzanie zainteresowania światem liter
- wdrażanie do odpowiadania na pytanie pełnym zdaniem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenek i ruch przy muzyce
- wykonywanie własnych eksperymentów graficznych farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
- posługiwanie się językiem w mowie zrozumiałej dla innych, rozróżnianie głosek na początku i na końcu wyrazów w prostych fonetycznie słowach
- rozpoznawanie liter, którymi dziecko jest zainteresowane na skutek zabawy, odczytywanie i układanie sylab i krótkich wyrazów z poznanych liter
- układanie przedmiotów w rytmy i szeregi, rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
- rozpoznawanie modeli monet o niskich nominałach
- czynnościowe dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, przeliczanie elementów zbiorów
- wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców