Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne Czerwiec :)
Krąg tematyczny 37. „Prawa wszystkich dzieci” 30.05 – 3.06
Krąg tematyczny 38. „Egzotyczne podróże ” 6-10.06
13-15.06 Przygotowanie do uroczystego Zakończenia Przedszkola 🙂
Krąg tematyczny 39. „Letni obserwator przyrody” 20-24.06
Krąg tematyczny 40. „Radosne Wakacje” 27.06 – 1.07
Krąg tematyczny 37. Prawa wszystkich dzieci |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną • wdrażanie do samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem • wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo oraz zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych • doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami i przyborami plastycznymi, regulowania siły nacisku dłoni OBSZAR EMOCJONALNY • doskonalenie samopoznania, dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby • doskonalenie umiejętności werbalizowania myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych • kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowania pozytywnych wzorców zachowań, nieulegania naciskom oraz negatywnym wzorcom • doskonalenie umiejętności odróżniania emocji, nazywania ich i rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania OBSZAR SPOŁECZNY • kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi • wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu • kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje OBSZAR POZNAWCZY • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji • doskonalenie umiejętności układania zdań poprawnych logicznie i gramatycznie • wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach utrwalających znajomość liter • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami – litera „h”, „H” • doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter) • doskonalenie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji • doskonalenie umiejętności rozumienia czytanego tekstu • kształtowanie umiejętności tworzenia wyrazów z rozsypanek wyrazowych i wykorzystywania podpisów do wykonywania plakatów, opisywania kolekcji itp. • doskonalenie orientacji w schemacie ciała i umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby • doskonalenie umiejętności orientacji na kartce lub innej płaszczyźnie • wdrażanie do poszukiwania informacji na dany temat w dostępnych źródłach wiedzy: albumach, atlasach, książkach, internecie KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 2., 5., 6. Uwaga! W tym tygodniu będą potrzebne różne kolekcje przyniesione przez nauczyciela i dzieci. |
Krąg tematyczny 38. Egzotyczne podróże |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • kształtowanie samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem • wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonego w sali różnorodnego materiału do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy • zwiększanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zróżnicowane aktywności: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności zachowania się adekwatnego do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, rozumienia, że należy liczyć się z ich uczuciami i potrzebami • kształtowanie umiejętności wyrażania współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy • kształtowanie świadomości, że wszyscy ludzie odczuwają podobne emocje OBSZAR SPOŁECZNY • wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi • kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi • wdrażanie do pracy zespołowej OBSZAR POZNAWCZY • poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw między ludźmi • poszerzanie wiedzy o zwierzętach żyjących w najbliższym i dalszym otoczeniu • rozwijanie umiejętności czytania, w tym czytania ze zrozumieniem • rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej • doskonalenie umiejętności planowania pracy • doskonalenie umiejętności dostrzegania i odtwarzania regularności rytmicznych • kształtowanie umiejętności dostrzegania znaczenia miar w życiu człowieka • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym • kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 2., 3., 5., 8. Uwaga! W tym tygodniu będą potrzebne foldery, czasopisma turystyczne, dla każdego dziecka: małe kontury Ameryki Północnej i Południowej, Afryki, Australii i Azji; owoce egzotyczne, herbaty japońskie. |
Krąg tematyczny 39. Letni obserwator przyrody |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • doskonalenie sprawności ciała i koordynacji • wdrażanie do uczestniczenia w zajęciach i zabawach ruchowych, w tym w zabawach z przyborami, z muzyką, naśladowczych • doskonalenie umiejętności konstruowania, majsterkowania, budowania OBSZAR EMOCJONALNY • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami • doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i stanów emocjonalnych własnych oraz osób z otoczenia • kształtowanie postawy szacunku i troski wobec środowiska przyrodniczego OBSZAR SPOŁECZNY • kształtowanie umiejętności obdarzania uwagą osoby dorosłej, wykonywania poleceń, współpracy z dziećmi w czasie zajęć grupowych • kształtowanie potrzeby zachowań proekologicznych podczas pobytu w lesie, na wycieczce górskiej, na łące OBSZAR POZNAWCZY • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez obserwację, eksperymenty, doświadczenia, rozmowy, właściwe wnioskowanie • kształtowanie rozumienia nowych pojęć poprzez obserwacje poczynione w czasie doświadczeń • doskonalenie i rozwijanie pamięci sekwencyjnej, pamięci i koncentracji słuchowej • zintensyfikowanie przygotowań do podjęcia nauki czytania i pisania poprzez wielość ćwiczeń słuchowych i słuchowo-wzrokowych • wykorzystywanie umiejętności matematycznych w czasie zabaw i w życiu codziennym • kształtowanie umiejętności wypowiadania się swobodnego oraz na ściśle określony temat KOMPETENCJE KLUCZOWE: 3., 5., 6. Uwaga! W tym tygodniu będą potrzebne rolki po ręcznikach kuchennych lub papierze toaletowym, surowce wtórne do wykonania pracy plastyczno-technicznej, wiersz J. Brzechwy „Chrząszcz”. |
Krąg tematyczny 40. Radosne wakacje |
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY • wdrażanie do systematycznego podejmowania aktywności ruchowej • doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim z użyciem prawidłowego chwytu • wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych OBSZAR EMOCJONALNY • wdrażanie do podejmowania działań na rzecz budowania pozytywnej atmosfery w grupie • doskonalenie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć • kształtowanie umiejętności poszukiwania pomocy w sytuacji trudnej, w tym w sytuacji trudnej emocjonalnie OBSZAR SPOŁECZNY • kształtowanie poczucia przynależności do określonej grupy społecznej, w tym do grupy przedszkolnej • zaznajomienie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego odpoczynku • doskonalenie umiejętności współpracy OBSZAR POZNAWCZY • doskonalenie umiejętności czytania sylab, wyrazów, zdań zbudowanych z poznanych liter • doskonalenie umiejętności tworzenia spójnej wypowiedzi, swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami • doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii, odpowiadania na pytania do tekstu literackiego • doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych • doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5. Uwaga! W tym tygodniu będą potrzebne pocztówki z Polski i innych państw, z miastami i krajobrazami. |