Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na październik

Bloki tematyczne w miesiącu październiku w grupie 4-latków oraz potencjalne osiągnięcia dzieci. 🙂

3.10 – 7.10 Bezpieczni na drodze

Dziecko:

  • stosuje w wypowiedziach poznane wyrazy: sygnalizator świetlny, zebra
  • rozpoznaje symbol sygnalizatora świetlnego i oznaczenia zebry
  • wie jak należy zachowywać się podczas jazdy samochodem
  • rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe
  • wie, do czego służą pasy bezpieczeństwa w samochodzie
  • poznaje zawód policjanta
  • zna numer alarmowy 112
  • uczestniczy w zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczną
  • posługuje się prawidłowo pędzelkiem
  • umie budować dłuższe wypowiedzi
  • wie, jak należy bezpiecznie przejść na drugą stronę ulicy

10.10. – 14.10 Nasze zwierzaki

Dziecko:

  • wie, jak należy opiekować się psem
  • rozwija sprawność manualną
  • przejawia opiekuńczy stosunek do zwierząt
  • rysuje po śladzie
  • obdarza uwagą rówieśników w grupy
  • rozpoznaje zwierzęta domowe mieszkające z człowiekiem w domu na podstawie opisu
  • lepi z masy solnej
  • doskonali wrażliwość dotykową
  • uczestniczy w zajęciach umuzykalniających
  • rozróżnia figurę geometryczną: trójkąt
  • posługuje się pojęciami: trójkąt, trójkątny
  • wykonuje rysunek
  • poznaje pracę weterynarza
  • wie, że zwierzęta odczuwają zdolność odczuwania i należy się o nie troszczyć
  • wie, czym odżywiają się zwierzęta domowe: pies, królik i kanarek

17.10 – 21.10 Jesienny las

Dziecko:

  • wie, do czego służy paśnik
  • przelicza elementy zbioru
  • wskazuje dwa takie same elementy
  • naśladuje ruchem i gestem treść opowiadania
  • jest zainteresowany życiem zwierząt w naturalnym środowisku
  • rozpoznaje na ilustracjach mieszkańców lasu (np. dzięcioła, wilka, niedźwiedzia, lisa, sarnę)
  • posługuje się pojęciem zwierzęta pod ochroną
  • naśladuje ruchy zwierząt
  • wie, jaką rolę pełnią drzewa w przyrodzie
  • rozpoznaje wybrane drzewa: brzozę, dąb, sosnę, jodłę
  • gra na instrumentach muzycznych
  • maluje farbami
  • porównuje wysokość przedmiotów
  • posługuje się pojęciami: wysoki, niski, wyższy, niższy
  • ćwiczy spostrzegawczość wzrokową
  • dostrzega i kontynuuje rytmy
  • rozpoznaje i nazywa popularne grzyby jadalne (borowika, kurkę, podgrzybka) i trujące (muchomora)
  • wie, że grzybów nie można dotykać i zbierać bez wiedzy dorosłych
  • rysuje po śladzie

24.10 – 28.10 Przygotowania do zimy

Dziecko:

  • wie, dlaczego zwierzęta zapadają w sen zimowy
  • stosuje pojęcie para w sytuacjach zadaniowych
  • zna pojęcie gawra
  • poznaje technikę origami
  • rozpoznaje i nazywa figurę geometryczną: koło
  • bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych
  • wie, dlaczego niektóre ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów
  • rozpoznaje niektóre ptaki odlatujące na zimę
  • rozwiązuje zagadki
  • maluje farbami szablon sikorki
  • słucha muzyki poważnej
  • wie, do czego służy ludziom spiżarnia
  • zna sposoby przetwarzania owoców i warzyw
  • ustala równoliczność dwóch zbiorów
  • posługuje się pojęciem: tyle samo
  • ćwiczy spostrzegawczość i pamięć
  • bierze udział w zabawach z chustą animacyjną