CO TYGRYSKI ROBIĄ W MARCU
Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
• Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
• Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
• Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.
• Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;
• Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
• Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;
• Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
• Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);
• Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się określeniami czasu;
• Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja;
• Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;
• Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat.
• Rozwijanie u dzieci więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.
• Kształtowanie u dzieci rozumowania przyczynowo-skutkowego; ustalanie czynności gwarantujących osiągnięcie celu, a potem szeregu czynności, które do niego prowadzą.
• Rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
• Wspomaganie dzieci w próbach rozpoznawania swoich odczuć, nastrojów emocji.
• Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w sferze werbalnej, ruchowej plastycznej.
• Zachęcanie do pozbywania się lęku przed wyrażaniem własnego zdania, które może się różnić od opinii pozostałych uczestników rozmowy.
• Zachęcanie dzieci do spacerów i wnikliwej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
• Uświadomienie konieczności dostosowania ubioru do warunków pogodowych.
• Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania (czytanie globalne).
• Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
• Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowania roślin w przedszkolu.
• Wdrażanie do wychwytywania regularności w opowiadaniach ruchowych i podczas zabaw z wyliczankami.
• Rozwijanie zdolności skupiania uwagi podczas słuchania dłuższych form literackich.
• Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat ptaków (poznanie nazw gatunków, zwyczajów, warunków życia).
• Wspomaganie dzieci w rozwoju wrażliwości słuchowej.
• Budzenie zainteresowania różnymi źródłami informacji, zachęcanie do korzystania z albumów, encyklopedii, czasopism, Internetu.
• Rozwijanie umiejętności wypowiadania swoich opinii i wniosków z podawaniem odpowiednich argumentów.
• Rozwijanie mowy przez ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne.
• Wspomaganie dzieci w coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
• Pomaganie w zrozumieniu istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów, zwłaszcza długości.
• Organizowanie zabaw umożliwiających dzieciom polisensoryczne poznawanie rzeczywistości.
• Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postępowania bohaterów).
• Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w parach.
• Przygotowanie do nauki pisania usprawnianie współpracy ręki i oka.
• Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki