Podświetlenie linków Zmień odstęp między akapitami Zmień odstęp między wierszami Zmień odstęp między słowami Zmień odstęp między literami Normalna wielkość czcionki Duża wielkość czcionki Bardzo duża wielkość czcionki Zmień kontrast

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

CO  MISIE ROBIĄ W GRUDNIU

Tydzień 15: Zima tuż, tuż
Tydzień 16: Prąd pomaga w przygotowaniach do świąt
Tydzień 17: Boże Narodzenie
Tydzień 18: Witamy Nowy Rok

Umiejętności dziecka:
-dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

-układa w całość obrazek - puzzli

-zna cechy charakterystyczne zimy

-wymieni zjawiska pogodowe zimowe

-zauważa zmiany w przyrodzie

- koloruje części zimowej garderoby

-bawi się w sposób nie wywołujący hałasu

-jest spostrzegawcze i odnajduje takie same przedmioty

-wie jak wykonać zadanie plastyczne

-samodzielnie wykonuję prace plastyczną

-zgodnie się bawi

-łączy w pary takie same komplety

-szybko reaguje na polecenia

-sprząta po zabawie

-nazywa zimowe ubrania

-dzieli nazwy na sylaby

-przelicza liczebnikami głównymi

-układa bałwanka z przygotowanych elementów

-zauważa zmiany w otoczeniu przyrodniczym

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe 

-pomaga innym podczas sprzątania zabawek

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-powtarza wierszyk

-powtarza fragmenty piosenki

-śpiewa piosenkę razem z innymi -  zbiorowo 

-rzuca śnieżkami zachowując zasady bezpieczeństwa

-potrafi lepić z plasteliny kule

-organizuje własną zabawę w kącikach

-szanuje prawa innych w zabawie

-szacuje długość szalika

-buduje logiczne wypowiedzi

-wymieni cechy zimy

-słucha poleceń nauczyciela

-potrafi lepić i toczyć zimowe kule

-projektuje wzory na szaliku

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi 

-układa ciągi rytmiczne z klocków

-wypowiada się na forum

-nazywa urządzenia elektryczne

-zna zasady bezpiecznego obchodzenia się z nimi

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

-rysuje koliste wzory

-przestrzega zasad

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-przykleja koła wg właściwej kolejności

-poprawnie posługuje się klejem

-dba o estetykę pracy

-rysuje różne wzory

-porządkuje zabawki

-składa obrazek w całość

-dzieli nazwy na sylaby

-tworzy zbiory wg określonej liczebności

-przelicza elementy zbioru

-klasyfikuje wg kształtu

-bawi się z kolegami i koleżankami

-odkłada zabawki na miejsce

-słucha z uwaga dźwięków

-odgaduje zagadki dźwiękowe

-ma poczucie rytmu

-samodzielnie tworzy dźwięki

-umie pogodzić się z porażką

-samodzielnie przebiera się w strój wyjściowy 

-przygotowuje samodzielnie ozdoby choinkowe 

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-wskazuje właściwy obrazek po wysłuchaniu zdania

-wymieni zdrowe produkty

-potrafi pomoc w przygotowaniu zdrowego posiłku

-odnajduje różnice w treści obrazków

-odkłada swoje zabawki na właściwe miejsce

-bawi się zgodnie z innymi

-przedstawia ruchem czynności

-segreguje kola wg koloru

-wypowiada się nt. tradycji Świat Bożego Narodzenia

-buduje logiczne wypowiedzi

-odgaduje nazwy przedmiotów schowanych w worku

-dzieli nazwy na sylaby

-szanuje wytwory prac powstałe w czasie zabawy

- powtarza prawidłowo zgłoski szur, buch, bur

-projektuje

- wyklejając choinkę

-dba o estetykę pracy

-zauważa zmiany w zimowej przyrodzie

-słucha i reaguje na polecenia

-tworzy dłuższe wypowiedzi na temat przygód Treflinka

-odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

-prawidłowo wypowiada zgłoski: hu, cha, ho, hej

-liczy liczebnikami głównymi

-odwzorowuje wg liczebności i koloru

-chętnie przebywa na świeżym powietrzu

-powtarza zgłoski: brum, żżż, wrrr

-odgaduje przedmioty dotykiem

-zna tradycje świat Bożego Narodzenia

-śpiewa kolędy

-interesuje się zjawiskami pogodowymi oraz przyrodniczymi

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej

-słucha uważnie bajki świątecznej

-współdziała w zabawie

-wykonuje zadania słowne i ruchowe zgodne z treścią wiersza

-odgaduje zagadki

-współdziała w zabawie

-prawidłowo powtarza zgłoski

-stosuje się do reguł zabawy

-wymieni pory roku począwszy od zimy

-wie na czym polega cykliczność pór roku

-dopasowuje obrazki do poszczególnych  pór roku

-aktywnie uczestniczy w zabawach

-układa zdania na określony temat

-komponuje pracę z drobnych elementów

-wymieni pory roku bez pomyłki

-prawidłowo powtarza zgłoski

-recytuje wierszyk z pokazywaniem

-dostrzega rytm dnia i nocy

-prawidłowo posługuje się pojęciami; rano, południe, wieczór

-wie jak ważne są spacery dla zdrowia wszystkich

-potrafi podskakiwać

-koloruje właściwe obrazki

-poprawnie wykonuje ćwiczenie graficzne

-gra rytmiczne na trójkącie

-improwizuje w tańcu

-potrafi podskakiwać

-zauważa zmiany w przyrodzie

-samodzielnie organizuje sobie czas

-dzieli słowa na sylaby

-reaguje na polecenia

-samodzielnie redaguje życzenia noworoczne

-dostrzega zmiany w otoczeniu

-potrafi podskoczyć

-rysuje na temat określony

 

CO MISIE ROBIĄ W LISTOPADZIE

 

-bawi się zgodnie z innymi dziećmi

-naśladuje wybrane dźwięki

-słucha wiersza z uwaga

-wie kto to jest „patriota”         

-przyjmuje postawę „baczność”

-oczyszcza obuwie przed wejściem do budynku

-zna kolory flagi polskiej

-reaguje na polecenia słowne

-koloruje obrazek z postacią

-zna wizerunek postaci Józefa Piłsudskiego

-wie kto to jest bohater narodowy

-przyjmuje postawę „baczność”

-odnajduje na mapie Polskie góry Tatry i Morze Bałtyckie

-sprząta po skończonej zabawie

-koloruje domki

-układa rytm prostokątów z dwóch kolorach

-nie oddala się od grupy

-przelicza klocki i wrzuca odpowiednią liczbę klocków 

-właściwie korzysta z zabawek

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

-odtwarza rytm za pomocą klaskania, tupania

-śpiewa fragmenty lub całość piosenki

-rozpoznaje i nazywa kolory

-składa z elementów dom

-zna legendę o powstaniu państwa polskiego

-zauważa miejsca dla swojej miejscowości

-uważnie słucha legendy

-wypowiada się nt. jej treści

-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy

-używa zwrotów grzecznościowych

-wie kto to jest listonosz

-zna znaczenie słów : nadawca, adresat

-zna swoje imię i nazwisko

-rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem

-odkłada zabawki na miejsce

-powtarza rymowankę

-zna imiona swoich kolegów i koleżanek

-rysuje samodzielnie rysunkowy list

-prawidłowo posługuje się kredkami

-potrafi się przedstawić

-zna swój adres

-nie niszczy zabawek

-wdrażanie do porządkowania sali

-rozpoznaje określone dźwięki 

-segreguje koperty na duże i małe

-porównuje liczebność zbiorów

-układa przedmioty od najmniejszej do największej

-prawidłowo wypowiada dźwięki naśladowcze

-wykonuje zadania ruchowe zgodnie z opowieścią

-szybko reaguje na sygnały

-wygrywa rytmicznie określone rytmy

-bawi się zgodnie z innymi

-wyśpiewuje sylabami określone melodie

-układa historyjkę związaną z drogą listu od nadawcy do odbiorcy

-jest aktywne ruchowo

-łączy klocki ze sobą tworząc budowle

-porządkuje zabawki

-prawidłowo posługuje się kredkami i koloruje

-wie kto to jest przyjaciel

-współdziała w zabawie i pracy

-tańczy z przyjacielem

-właściwie się ubiera

-aktywnie uczestniczy w zabawie

-prawidłowo postępuje wg instrukcji

-przestrzega ustalonych zasad

-przelicza i koloruje właściwa ilość kółek

-rysuje pastelami na określony temat

-właściwie posługuje się kredkami

-posługuje się umiarkowanym głosem

-współdziała w zabawie  z innymi

-szanuje wspólne zabawki

-nie niszy zabawek

-nazywa swoje emocje

-wie które są pozytywne a które negatywne

-tańczy w przyjacielem

-dorysowuje elementy twarzy misia

-odkłada zabawki na miejsce

-słucha uważnie bajki   czytanej

-ma poczucie rytmu

-śpiewa refren piosenki

-tańczy przy muzyce

-przestrzega zasad bezpieczeństwa na placu zabaw

-buduje z klocków na określony temat

-bawi się zgodnie z innymi mówiąc umiarkowanym głosem

-odnajduje pary

-zna historie pluszowego misia

-opowiada o swoim misiu

-wymieni imiona ulubionych misiów

-tańczy przy muzyce

-wykonuje określone zadania słowno-ruchowe

-z zaciekawieniem ogląda książki

-ogląda film z uwagą

-wypowiada się nt. treści filmu

-nazywa zwierzęta spotkane na spacerze

-słucha poleceń nauczyciela

-spontanicznie udziela odpowiedzi

-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy

-wspólnie z innymi urządza wystawkę

-nazywa elementy obrazka

-układa je na narysowanym podkładzie i przykleja

-bawi się w sposób bezpieczny na placu przedszkolnym

-prawidłowo wykonuje zadanie ruchowe

-łączy liną określone obrazki

-używa zwrotów grzecznościowych

-jest spostrzegawcze

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej   

-przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi

-szybko reaguje na sygnały

-zauważa piękne elementy przyrodnicze

-lepi z masy solnej

-przestrzega zasad kodeksu

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulacyjne

-rozpoznaje i nazywa instrumenty

-gra na wybranym instrumencie

-lubi przebywać na świeżym powietrzu

-prawidłowo posługuje się kredkami

-koloruje obrazek

-pomaga innym w porządkowaniu

-koloruje wybrany obrazek

-opowiada z wykorzystaniem przygotowanych ilustracji

-buduje prawidłowe zdania

-mówi w sposób zrozumiały i logiczny

 

 

 

 

 

CO  MISIE ROBIĄ W PAŻDZIERNIKU

• Rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa.

• Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.

• Przestrzega podstawowych zasad higieny.

• Właściwie zachowuje się przy stole.

• Uczestniczy w zabawach ruchowych.

• Ustawia się w pary.

• Rozwija sprawność rąk (lepienie, rysowanie, malowanie).

• Składa obrazek z części.

• Rozpoznaje zwierzęta mieszające w lesie/parku i określa, czym się żywią.

• Potrafi skupić uwagę na krótkim tekście.

• Wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

• Liczy w zakresie 3, stosując liczebniki porządkowe.

• Uczestniczy we wspólnych zabawach.

• Stosuje formy grzecznościowe.

• Współpracuje z innymi dziećmi.

• Słucha z uwagą czytanego tekstu.

• Poznaje zawody wykonywane przez osoby dorosłe.

• Wykonuje pracę plastyczną pod kierunkiem nauczyciela.

• Ilustruje ruchem piosenki.

• Odgrywa role w zabawach tematycznych.

• Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni.

• Stosuje słowa: duży, mały.

• Eksperymentuje z wodą; ogląda kroplę wody przez lupę; sprawdza, co tonie w wodzie.

• Obserwuje zmiany w najbliższym otoczeniu, związane ze zmianą pory roku.

CO MISIE ROBIĄ WE WRZEŚNIU

-dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół, kształtowanie postawy przyjacielskiej,

• ustalenie wspólnie z dziećmi zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach( w sali, w łazience, w trakcie zabaw ruchowych, w ogrodzie, podczas posiłków)

• budowanie przyjaznej atmosfery, integracja grupy,

• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej,

• kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy,

• doskonalenie sprawności fizycznej,

• wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań,

• rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej,

• wdrażanie do starannego wykonywania czynności higienicznych

• wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie,

• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,

• rozwijanie kompetencji matematycznych,

• wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu,

• poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,

• poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości,

• poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak)

• poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych,

• rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw,

• kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej,

• doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

• nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych,

• wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów,

• wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach